Zaterdag 6 februari 2021
geschreven door Ine van den Broek-van Hilst |
|||||||
Voor de 10e keer de bbc-bijeenkomst per WhatsApp. |
|||||||
DRUM LEAF BINDING |
|||||||
De afgelopen maand hebben we ons verdiept in de door Tim Ely ontworpen binding: de Drum Leaf, genoemd naar de open ruimtes die ontstaan in de platten en bladzijden door het feit dat alleen de randen op elkaar geplakt worden. Hij vergelijkt die open ruimtes met een drum, een vat of segment. In The Bonefolder van herfst 2004 beschrijft hij hoe hij tot deze binding gekomen is en hoe hij te werk ging. http://www.philobiblon.com/bonefolder/BonefolderVol1No1.pdf Er zijn op deze oorspronkelijke binding van Ely veel variaties door diverse boekbinders uitgewerkt en gepubliceerd op internet. Dan is er ook een driedelige you tube sessie van Linda Talleur, een Amerikaanse lerares. Je moet wel enig geduld betrachten bij het bekijken van deze video's. Een goede beschrijving geeft ook Karen Hanmer: |
|||||||
Wij hebben er ieder ook weer onze eigen ideeën op losgelaten. Jopie heeft twee Drum Leaf boekjes gemaakt met boekblokken van eigen gemaakte gelli-prints. Een goeie manier om de gemaakte papieren eens leuker te bekijken en te presenteren dan opgestapeld in een map! De boekjes zijn 9 cm breed en 13 cm hoog. De boekbanden voor deze boekjes maakte ze van vlechtwerk met de restantrepen van de gelli-prints. |
|||||||
Twee Drum Leaf boekjes gemaakt door Jopie. |
|||||||
Het linker boekje heeft een vlechtwerk van rechte repen van 1 cm breed die om en om gevlochten zijn. Nadat het vlechtwerk klaar was, legde Jopie het gevlochten vel met de goede kant op tafel om zo op de achterkant van het vlechtwerk het ingelijmde bord erop te kunnen plakken. Nadat de beplakte bordjes in de pers goed gedroogd waren, sneed zij de uitstekende randen van de vlechtstroken af, zodat het een gelijk-af-plat werd. Door het volledig vastplakken zien de beklede platten er strak uit. De randjes van het bord had Jopie al zwart geverfd. Daarna heeft ze twee maal een laag Multi Coat op het vlechtwerk gesmeerd, waardoor de kleuren veel intenser geworden zijn. Multi Coat is een lijm (op waterbasis) en vernis in 1 product en droogt transparant op. Het is een product van CraftEmotions, voorheen Kars. |
|||||||
De platten plakte Jopie daarna op het boekblok tegen het reeds opgelijmde rugdeel van linnen. De titel is met de foliepen van de Action op de rug geschreven. |
|||||||
|
|||||||
Voor het tweede Drum-Leaf-boekje ontwierp Jopie een golvend vlechtwerk van losse stroken die om en om in elkaar gevlochten worden, op de juiste volgorde waarop ze uit twee hele vellen gesneden zijn. Voordat ze dit gemaakte vlechtwerk op de borden ging plakken, smeerde ze de bladen in met multicoat om ze daarna met een antiplakvel erop onder bezwaar te laten drogen. |
|||||||
|
|||||||
Wat een teleurstelling: de verf is aan het anti-plakvel gaan kleven. Beschadigd, onbruikbaar vlechtwerk dus als resultaat, zoals hieronder op de foto’s te zien is.. | |||||||
Beschadigd vlechtwerk. |
|||||||
|
|||||||
Helen Hiebert, een Amerikaanse kunstenares die volop met papiermaken en verwerken bezig is, papierkunstenaars van over de hele wereld onder de aandacht brengt, een zeer inspirerend blog schrijft en wekelijks nieuwsbrieven verstuurt, is de laatste tijd ook intensief aan het werk met vlechten van papier. (https://helenhiebertstudio.com) Op uitnodiging van Ali Manning van 'Vintage Page Designs' (https://vintagepagedesigns.com/) liet Helen Hiebert in een video duidelijk zien hoe zij vlecht. (https://www.youtube.com/watch?v=EGtkvF5n8cg) Deze video inspireerde Jopie tot het maken van nieuwe platten voor het tweede Drum-Leaf-boekje, nadat haar gemaakte vlechtwerk beschadigd was. Bij dit vlechtwerk worden in het basisblad lijnen gesneden: golvend, recht, schuin, net naar eigen fantasie, maar het blad blijft heel. Vervolgens worden losse stroken door de gesneden delen gevlochten en kunnen er in die losse stroken, door er een smal strookje hard plastic of zoiets onder te schuiven, kaders gesneden worden, zodat de ondergrond van het basisblad te zien is. Jopie gebruikte als basisblad een vel casing en vlocht daar stroken van gelli-prints doorheen, zoals op onderstaande foto's is te zien. |
|||||||
Gelliprintstroken gevlochten door casing, door Jopie. |
|||||||
Daarna bracht ze op deze vellen ook multicoat aan, waardoor er een prachtige glans overheen kwam en het saaie casing een gouden uitstraling kreeg. | |||||||
Vlechtwerk bestreken met multicoat. |
|||||||
|
|||||||
Selectie van pagina’s
uit het
Gelli-print-Drum-Leaf-boek
van
Jopie.
|
|||||||
Jopie bekleedde de ruggen van beide Drum-Leaf-boekjes met dezelfde kleur linnen omdat ze beide boekjes bij elkaar wilde opbergen in één cassette. Ze besloot het foedraal voor kleine boekjes te maken dat Karin Cox beschrijft in HBB 2010 deel 2, maar ze kwam tot de slotsom dat dit foedraal heel geschikt is voor kleine boekjes, maar niet voor het formaat van haar boekjes van 9 x 13 cm. Op onderstaande foto’s is te zien dat het papier van het foedraal gaat wijken, omdat het te slap is voor deze boeken. |
|||||||
Foedraal van papier, gevouwen door Jopie, volgens beschrijving van Karin Cox. |
|||||||
Daarom doet Jopie een nieuwe poging met boekbinderslinnen waar ze ruggenbord in verwerkt. Als decoratie brengt ze met de foliepen gouden lijnen aan rondom het foedraal. |
|||||||
|
|||||||
< | |||||||
Hoe bestaat het dat zowel Jopie als ik exact hetzelfde idee hadden om de restanten van de marmer- en gelliprintpapieren te verwerken als vlechtwerk in de boekband? Door een app-contact kwamen we daar achter, maar besloten toch ons idee gewoon verder uit te werken en we liepen daarbij ook nog eens tegen hetzelfde probleem op: oplossen van de verf op onze stroken. Bij Jopie door gebruik van multicoat en afdekken met antiplakpapier, bij mij door verdunde PVA en afdekken met plastic. Nadat ik mijn eerste vlechtwerk klaar had, bestreek ik het met zeer verdunde PVA en liet het liggend drogen. Daarna heb ik het geheel met plastic erop even in de pers gedaan. Toen ik het gevlochten vel uit de pers haalde, trok ik met het plastic de verf mee. Ik had het kunnen weten uit een vroegere ervaring. Dom dus. De suiker in de azijnmarmers lost op door het vocht in de lijm en maakt het geheel heel kleverig, dus bleef de verf aan het plastic plakken. Het beschadigde vlechtwerk. |
|||||||
Nieuw vlechtwerk gemaakt en nu zonder beschermlaag als opgezet plat op het bord gelijmd, nadat ik het vlechtwerk eerst op een groot vel ingesmeerd Japans papier geplakt had. Het vlechtwerk was te dik om in te slaan, dus heb ik het net als Jopie als gelijk-af verwerkt. De randjes van het bord eerst groen geverfd in de kleur van het linnen dat ik voor het rugdeel en voor het opgezette achterplat gebruikt heb. Om het vlechtwerk te beschermen heb ik een foedraal gemaakt door bord te ritsen en te bekleden. |
|||||||
Drum Leaf met marmerbladen, gemaakt door Ine. |
|||||||
Het boekblok bestaat uit diverse marmersoort-papieren, zoals op de inhoudsopgave op de eerste pagina vermeld staat. In het boek heb ik per marmersoort stripjes meegelijmd met de naam erop van de betreffende marmersoort. |
|||||||
Inhoudsopgave links en naamstrip rechts in marmerboek van Ine. |
|||||||
|
|||||||
Ik heb de borden ook niet met ronde staafjes doorboord. Dat zag ik helemaal niet zitten om te doen en snapte het voordeel daar ook niet van. Kapitaal vanuit midden naar links, en vanuit midden naar rechts besteken? Hoe dan, waarom en om wat voor kern? Dus nam ik maar kant en klaar kapitaal. De platten heb ik ook niet gemaakt zoals Ely beschrijft. Waarom modderen met reepjes papier om de juiste hoogtemaat te krijgen? Ik heb direct de borden op de juiste maat gesneden. En gebruikt hij ruggenbord? Daar wordt niet over gesproken. Heb ik wel gebruikt. Uit macht der gewoonte heb ik de bekleding in zijn geheel opgeplakt, dus niet alleen op de randen. Omdat de toepassing van deze binding wel erg geschikt is voor het op een aantrekkelijke manier bewaren en bekijken van gemaakte papieren zonder de storende vlekkerige achterkanten, heb ik nog een tweede Drum-Leaf-boekje gemaakt van gelli-prints, ook met opgezette platten. 13,5 x 21 cm. |
|||||||
Drum Leaf met gelliprints van Ine. |
|||||||
Fem heeft als Drum Leaf, naar eigen zeggen, een eenvoudig prentenboekje gemaakt. Ze heeft het boekblok samengesteld zoals beschreven is door Alisa Golden. Foto’s die op Funda stonden van het huis dat haar kleindochter gekocht heeft, printte ze om te verwerken in dit boekje als herinnering voor haar kleindochter en diens man hoe het huis ooit was vóór de verbouwing waar ze nu mee bezig zijn. De band bestaat uit borden bekleed met eigen gemarmerd papier en een rug van buckram die op de borden gelijmd is. De titel op het voorplat is geplakt met ponsletters, gemaakt met de alfabet ponsknijper . |
|||||||
|
|||||||
Met de ponsknijper kun je losse letters of cijfers ponsen door een letter of cijfer in de bek ervan te plaatsen en vervolgens het papier in de gleuf te schuiven. Er zijn sets van diverse merken en prijzen te koop. | |||||||
Corrie bond drie Drum-Leaf-boekjes om te zien wat het effect zou zijn van de volgorde van opplakken van platten en rugbekleding. |
|||||||
Bij het boek van ribkarton (links onder) en bij het visboek (rechts onder) is éérst de rugbekleding aangebracht. De platten lopen niet door tot de rugzijde, maar zijn met afstand tot de rug op het rugdeel gelijmd. | |||||||
Deze optie is voor Corrie niet echt voor herhaling vatbaar, omdat ze de overgang van plat naar rug te grof vindt. | |||||||
Bij het gelli-print-boekje (foto hieronder) heeft ze de platten tegen de rug gelijmd en de rugbekleding over het plat. |
|||||||
Deze werkwijze is volgens haar het mooiste, dus eerst de platten tegen de rugkant lijmen en dan pas de rugbekleding aanbrengen. | |||||||
Het ‘vis-boekje’ noemt Corrie een grapje! Ze heeft de bladen van het boek geverfd met sjablonen en vond uiteindelijk het geverfde een beetje saai, maar wel lijken op onderwaterleven. Dus verzon en schreef ze er ze er een tekst bij over een niets vermoedend visje dat door een loos vissertje aan de haak geslagen wil worden, maar Corrie waarschuwt het argeloze kleine visje: wegwezen! |
|||||||
Het Drum-Leaf-visboek van Corrie. |
|||||||
Met veel plezier en fantasie werkte Corrie aan haar ribkarton-project. Gekleurde ribkartonbladzijden plakte zij op elkaar en dat bood de mogelijkheid tot het snijden van luikjes waarachter illustraties of draden tevoorschijn komen. Een boek vol kijkgenot. |
|||||||
Om het boekje op te bergen vouwde zij het uitschuifbare doosje. |
|||||||
Uitschuifbaar doosje voor het ribkrtonboekje, gevouwen door Corrie. |
|||||||
Ook Fem maakte nog een uitschuifbaar doosje. |
|||||||
Uitschuifbaar doosje, gevouwen door Fem. | |||||||
Bert heeft de beschrijving van Tim Ely gevolgd om zijn Drum Leaf te maken met gekleurde bladen voor het boekblok. Voor het omslag met ronde rug gebruikte hij bedrukt karton. |
|||||||
Drum Leaf van Bert. |
|||||||
Hij maakte nog een tweede Drum Leaf met papierblokken van de Action van 30 x 30 cm en gaf het omslag nu een rechte rug. |
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
Coby had de smaak te pakken om nog een Drum Leaf te binden. |
|||||||
Drum Leaf van Coby. | |||||||
Annemiek maakte het boek ‘Alice’ als Drum Leaf Binding. Het boekblok bestaat uit scrapbookplaten van 30 x 30 cm. De platten zijn bekleed met rood en zwart linnen en de rug met dainel. Op het voorplat heeft Annemiek een decoratie van buckram aangebracht in de vorm van harten rood en schoppen zwart. De titel ‘Alice’ is verdiept aangebracht, maar is op de foto niet goed te zien. |
|||||||
|
|||||||
Ook ontwierp Annemiek nog een variatie op de Drum Leaf met een overslagplat. Het boek wordt gesloten met een pen die in een huls van linnen gestoken kan worden. |
|||||||
Drum-Leaf-variatie van Annemiek. | |||||||
DIVERSE BOEKBINDPROJECTEN | |||||||
A: Pop-up-boek | |||||||
Annemiek heeft zich ook bezig gehouden met het maken van de ‘Hugo Peller pop-up box’ waarover in de verslagen van oktober, november en december 2017 meer te lezen en te zien is. Haar conclusie luidt: “Achteraf had ik graag met 4 pop-up linten gewerkt, dan was de indruk dat ze over de rug van het boek doorlopen naar de doos nog groter geweest. Het boekje is genaaid op 4 bandjes. Daaroverheen gaan 4 stukjes rechte rug, die een stukje over het voor- en achterplat lopen alvorens ze aan het plat vast zitten. De platten zitten vast op het boekblok, de verbindingen van rug naar plat zijn los van de ondergrond. Materialen: linnen, dainel, buckram, Japans papier, grijs sierpapier, lint’. |
|||||||
Pop-up boek in doos gemaakt door Annemiek. |
|||||||
B: Flowerfold-boek |
|||||||
Fem en ik hebben ons initiatief om alle modellen uit het boek van Alisa Golden: Making Handmade Books te realiseren maar weer eens opgepakt. Helaas door alle coronaperikelen niet bij elkaar thuis, maar wel via WhatsApp. Eerste resultaat werd de FLOWERFOLD op pagina 67. Door vierkante blaadjes horizontaal, verticaal en diagonaal te vouwen en daarvan zijden met elkaar te verlijmen, kun je een bloemvorm maken of een langwerpige strook waarop je weer allerlei teksten of afbeeldingen kunt plaatsen. Het geheel kan dan tot een boekje opgevouwen worden. |
|||||||
|
|||||||
Flowerfolds als leporello, gevouwen en beplakt met teksten door Ine. | |||||||
C: Winged Book |
|||||||
Het volgende project was het WINGED BOOK uit het boek van Alisa Golden op pagina 69. Op facebook worden momenteel aan de lopende band 'winged books' gepubliceerd, dit naar aanleiding van het initiatief van Ali Manning van 'Vintage Page Designs' om een demonstratie via internet te geven over dit ontwerp van Alisa Golden. (https://vintagepagedesigns.com). Het boek bestaat uit losse vierkante blaadjes waarvan de punten naar het midden gevouwen worden. Daarna wordt het blaadje met de gevouwen punten in de lengte dubbel gevouwen en ontstaan er horizontaal links en rechts 'wings'. Door die ‘wings’ op elkaar te plakken vormt zich een leporello. Het is ook mogelijk de 'wings' aan elkaar te naaien. Fem lijmde de 'wings' op elkaar (dat zijn de naar voren komende driehoeken) en noemde haar resultaat het 'Dick-Bruna-boekje'. |
|||||||
Dick-Bruna-Winged-Book van Fem. |
|||||||
Ik maakte het winged book van handgeschept papier en groen transparantpapier. Dat groene transparante papier dacht ik leuk te kunnen gebruiken, maar het scheurde gewoon doormidden na gevouwen te zijn. Dus toen maar met washi tape de scheuren gedicht. Ik naaide de 'wings' aan elkaar, waardoor er dubbele vooruitspringende driehoeken tevoorschijn komen. Het verhaal in dit boekje gaat over fladderende vlindertjes in de groene grasvelden op zoek naar nectar in de bloemen in de bloemenweiden! (resp. in de groene en handgeschepte delen). De honingdruppeltjes (kleine gekleurde splitpennen) druipen aan de achterkant van het 'winged boek' druppelsgewijs naar buiten via de geel-groene banen washi tape. |
|||||||
|
|||||||
PROJECT KOMENDE MAAND |
|||||||
De komende weken willen we experimenteren met verschillende manieren van weven |
|||||||